Fra matros til styrmann

Skrevet av Eli Marie Stavlund

Hun startet som matros på Color Fantasy i 2011, der hun fullførte sin kadettid og utløste styrmannsertifikat og dekkoffisersertifikat klasse 3. Siden har hun vært 2. styrmann om bord på Color Magic, Color Fantasy, Color Viking og SuperSpeed 1, samt ansvarlig for lasting, lossing og sikkerhetsarbeid.

Gjennom hele karrieren har 31 år gamle Christine Sparstad fra Hønefoss hatt ett mål for øye: å bli styrmann i Color Line-systemet. I høst fikk hun endelig lønn for strevet, og vi har tatt en kjapp prat med karrierekvinnen.

Hvorfor valgte du akkurat denne karrieren?

– Jeg visste ikke helt hva jeg ville etter videregående, men etter et friår – uten egentlig å være noe klokere – havnet valget på Marinen. Da fikk jeg virkelig sansen for livet på båt.

Har det vært en målbevisst prosess?

– Helt klart! Og målet har hele tiden vært å få fast jobb som styrmann. Etter fullført bachelorgrad i nautikk, har jeg hatt mange ulike vikariater i Color Line-systemet. Stillinger som styrmann vokser ikke på trær, og det er mange om jobbene, så jeg har takket ja til det som har vært mulig å få.

I høst – da jeg ble fast ansatt som 1. styrmann om bord på Color Viking – var det endelig jeg som fikk takk for innsatsen. Og nå som det er i boks, må jeg sette meg nye mål for videre karriere – neste steg er sikkerhetsoffiser, så overstyrmann og til slutt kaptein.

Les om rutetider, priser og tilbud om bord.

Christine har målbevisst jobbet seg til rollen som styrmann i Color Line-systemet.

Hvem er ditt største forbilde og hvorfor?

– Jeg har faktisk ingen spesielle forbilder. Men jeg møter stadig mennesker både i jobb og privat som jeg ser opp til i ulike gitte situasjoner.

Hva er det beste med jobben din?

– Ansvaret! Det å ha en ansvarsfull jobb og bli vist tillit gir meg motivasjon.

Hva er drivkraften din?

Jeg er veldig sta, så når jeg har satt meg et mål, da SKAL jeg nå det. Da jeg fikk styrmannsertifikatet fikk jeg høre at det kom til å bli vanskelig for meg å få jobb som styrmann siden jeg er jente. Da fikk jeg enda mer lyst til å bevise at de tok feil!

Hva har så vært de største utfordringene som kvinne?

– Helt ærlig? Jeg synes ikke det er noe mer utfordrende å være kvinne enn mann i min stilling.

*Visste du at ...*

Color Group AS har som mål å være en arbeidsplass der det råder full likestilling mellom kvinner og menn? Av konsernets ansatte om bord på skipene er 773 kvinner, og av konsernets 536 årsverk for landansatte er 285 kvinner. Andelen kvinner i ledende stillinger på land utgjør ca. 38 prosent.  
####Hva er en styrmann?

Som styrmann er du, i likhet med skipsføreren, en dekksoffiser som jobber på båt. Båtene kan være passasjerbåter så vel som offshore- og handelsskip. Du kan jobbe på båter som befinner seg over hele verden, alt fra fjerne verdenshav til Nordsjøen og norske fjorder. 

**Vanlige arbeidsoppgaver for styrmannen:**

- Navigere og føre båten
- Kommunisere med myndigheter og med andre båter, blant annet via radio
- Ansvar for skipets kart og navigasjonsinstrumenter
- Ansvar for sikkerheten om bord, som for eksempel vedlikehold av brann- og redningsutstyr
- Samarbeide med kaptein og andre styrmenn om navigering
- Bistå overstyrmannen ved lasting og lossing i havner
- I jobben som styrmann må du beherske elektroniske kart, radar og andre høyteknologiske verktøy for å navigere og gjennomføre en sikker reise. 

Både styrmann, overstyrmann, los og kaptein går under betegnelsen dekksoffiser. I yrket samarbeider du med flere yrkesgrupper, som for eksempel matros, los og motormann.

Den naturlige karriereveien på et skip er at du etter utdanningen starter som kadett, deretter kan du bli styrmann, så overstyrmann og så eventuelt kaptein.

*Kilde: utdannning.no*

Les om rutetider, priser og tilbud om bord.