Julekrim: Hvem drepte Jesus i Show Lounge?

Skrevet av Camilla Steen
* Camilla har også skrevet krimnovellen *Blodrødt begjær*, som ble publisert påsken 2017.

Denne julekrimmen er ren fiksjon. Ingen av karakterene er basert på virkelige personer, og ingen av situasjonene er basert på virkelige hendelser.

Politietterforsker Snorre Kristiansen befinner seg nok en gang på 2-døgns Cruise på Color Magic. Denne gangen i julebordsesongen. Han har lagt bak seg det dramatiske påskecruiset, og har også kvittet seg med den lille tvilen han hadde, på at det umulige faktisk finnes.

For han er fortsatt singel.

Det merkelige skjer når showet er godt i gang. Snorre sitter i Show Lounge, klar for å bli underholdt av skipets artister. Showets navn, «Holy fusion», antyder til religiøse innslag, som da Jesus skal komme heisende ned fra taket til en ny versjon av Belinda Carlisles «Heaven is a place on earth» dundrende i bakgrunn.

Men Jesus kommer aldri ned fra taket.

En enslig vaier dingler der oppe i løse luften, og artistene ser forvirret på hverandre. Det virker i alle fall som at det var Jesus de forventet. Showet går på et vis ufortrødent videre, og Snorre glemmer raskt opptrinnet.

Like etterpå treffer en hånd skulderen hans.

Hånden tilhører en mann som introduserer seg som scenemanager. Han sier fortørnet at Jesus er død. Er Jesus død? Snorre forstår ikke hva den oppjagete mannen snakker om.

Scenemanageren forklarer hviskende at han har funnet Atle Trondsen, den unge musikalartisten som skulle falle ned fra himmelen som Jesus, liggende livløs bak scenen.

Han forklarer videre at han hadde hørt rykter om at politimannen – den samme som klarte å løse drapsgåten for en stund tilbake, igjen gjester Color Magic. Snorre setter den røde paraplydrinken forfjamset fra seg på bordet ved siden av, og følger scenemanageren til en dør som går bak scenen.

I en lang og trang passasje som går bak hele sceneområdet, ligger en ung og kjekk gutt med lang lys kjortel og halvlangt hår.

Død.

Han ligger på magen, med ansiktet vendt til siden. Det ser ut som han har skuddsår i ryggen, og kjortelen er gjennomtrukket av blod.

Skuddet har måttet blitt avfyrt midt i en sang da bassen sto på for fullt, så ingen hørte det. Snorre titter videre inn i den smale passasjen som gutten ligger i, men får ikke øye på våpenet som kan ha forårsaket skaden. Han skritter over liket, og fortsetter videre til den andre enden.

Det lille rommet i enden er fylt opp av ulike rekvisitter og kostymer, noe rødt tøy ligger på gulvet, og eksotisk fjærpryd henger på veggen. Snorre spør om det finnes en utgang på denne siden også, og scenemanageren gjør tegn til at han kan vise vei.

Snorre innser raskt at denne siden er helt identisk med inngangen de entret på motsatt side. Øverst i trappen er døren som går direkte ut til publikum. Men før de når øverste trappetrinn, får Snorre øye på den.

Gjenstanden ligger nede ved dørterskelen, slengt vekk av drapsmannen før flukten. En pistol, nærmere bestemt en RugerSR22, ligger på gulvet. Scenemanageren gisper, og de kan kjenne det begge to. Det lukter krutt.

Snorre avfeier umiddelbart muligheten for selvmord, avstanden fra Atle til våpenet ligger for langt fra hverandre.

Kan noen fra publikum ha gått gjennom scenedøren fra salen på den korte tiden?

Scenemanageren forteller fortvilt at han ikke hadde noe med dette å gjøre, hvorfor skulle han sabotere sitt eget show på denne måten? Snorre har ingen gode svar på det, og synes nesten litt synd på den opprørte mannen.

Før Atle Trondsen ble skutt hadde han vært borte fra scenen i tre minutter for å skifte om.

De fem andre artistene hadde Snorre selv vært vitne til at var på scenen hele tiden. Derfor kan han utelate en av dem.

Kan noen andre ha befunnet seg bak scenen?

Sminkør, kostymeansvarlig, rekvisitør? Scenemanageren forteller at artistene fikser og ordner det meste av rekvisitter og kostyme selv når showet foregår, og at det ikke skal befinne seg andre personer bak scenen.

Ved showinngangen står det en vakt som kan fortelle Snorre at det ikke har gått noen ut siden showstart. Altså må han anta at morderen fortsatt befinner seg et sted her inne i Show Lounge.

Snorre huker tak i de fire ivrige servitørene som er tilstede. De kan fortelle at de la merke til totalt fem publikummere som var i bevegelse under den snaue ti minutter korte tiden det tok fra showstart, til Jesus ikke dukket opp til avtalt tid.

Kan det være at servitørene har observert morderen før eller etter han eller hun gikk gjennom scenedøren?

Servitørene peker ut de fem de mener har sett reise seg opp eller sette seg ned, men de kan ikke stadfeste tidspunktet eller rekkefølgen.

De fem er: 1. en eldre dame, med et glitrende reinsdyr på genseren.
2. En dresskledd mann med ordentlig bakoversleik, kanskje i starten av tredveårene.
3. En yngre kvinne som har på seg en rød buksedress. Det blonde håret er så lyst at det virker nærmest fluoriserende.
4. En kvinne iført en lang mørkeblå silkekjole. Håret hennes er oppsatt, med noen mørkeblonde lokker som har falt ned som korketrekkere. Han tipper at hun er yngre enn ham selv, og oppdager samtidig at hun er veldig pen.
5. En eldre mann som har en mage som prøver å presse seg ut gjennom en hardt tilkneppet skjorte. Han er veldig høy, men har lite hår på hodet.

Snorre tar med seg disse ut av Show Lounge, én etter én, for å stille dem noen utvalgte spørsmål.

Har de noen erfaring med skytevåpen? Hvorfor var de i bevegelse under showet? Har de bekjentskap med noen av de ansatte på skipet, nærmere bestemt gutten som spilte Jesus? Og viktigst av alt – blir noen av disse nervøse når han stiller disse spørsmålene?

Illustrasjon: Kaia Ødegaard – sott.no Den gamle damen, Hennie Ottesen, er 76 år og seiler alene. Hun forteller ivrig at hun har seilt alene med Color Magic i fem år nå, tre ganger i året, påpeker hun.

Da Snorre spør om hun har erfaring med skytevåpen, ser hun både forvirret og redd ut. Snorre får lyst til å stanse forhøret allerede der, men tvinger seg selv til å fortsette.

Den grelle genseren hennes trekker oppmerksomheten hans bort fra det spørrende uttrykket. På brystet står det Rudolf, men på nesen til reinsdyret henger det bare en tråd.

Snorre spør hvorfor hun hadde blitt observert stående ved sitteplassen sin, og da forteller hun at det første nummeret hadde vært såpass bra, at hun hadde reist seg opp for å klappe. Hennie påpeker at hun alltid har elsket disse showene, spesielt nå som barnebarnet hennes er med.

Snorre spør motvillig om barnebarnet heter Atle Trondsen. Hun nikker plutselig iherdig, og spør hvordan Snorre visste det.

Han orker ikke fortelle den gamle damen at gutten ikke lenger lever riktig ennå, så han takker foreløpig for hjelpen.

Illustrasjon: Kaia Ødegaard – sott.no Han henter den neste personen, den dresskledde mannen med bakoversleik. Fyren virker irritert over å snakke med Snorre, da han presenterer seg som politimann. Mannen heter Karl Håkon Refsnes, og er eiendomsmegler.

Han er på julebord med firmaet. Snorre får vite at fyrens erfaring med våpen begrenser seg til førstegangstjenesten, han har ingen kjennskap til noen av artistene eller ansatte for den saks skyld. Han reiste seg ikke opp fra setet sitt, men satte seg heller litt sent. Han ankom showet etter at det hadde startet fordi han hadde vært opptatt med en vinnerstim på casinoet. For hvert spørsmål virker fyren stadig mer irritert og spør gjentakende hvorfor Snorre spør han om dette. Snorre svarer at det kan han ikke gå inn på riktig ennå, og han får en følelse av at fyren prøver å sno seg unna samtalen.

De vanlige symptomene på skyldighet melder seg – flakkende blikk og fiklende hender.

Snorre spør hvordan vinnerstimen endte. Fyren ser ham ikke inn i øynene engang når han kort svarer at det gikk bra.

«Man må jo gøtse», mumler Karl Håkon.

Det er definitivt noe som ikke stemmer, men foreløpig får ikke Snorre noe mer ut av den tverre mannen.

Illustrasjon: Kaia Ødegaard – sott.no Den neste er kvinnen i den røde buksedressen med det platinablonde håret. Anna Victoria Krakowski.

Hun blir umiddelbart skeptisk til Snorre når han introduserer seg som politi. Før han rekker å stille det første spørsmålet, vil hun vite hva det gjelder. Snorre lirker ut ett beroligende smil, og sier at det kan han dessverre ikke svare på ennå.

Anna Victoria legger armene i kors og ser snurt på han. Det viser seg at hun ikke har noen erfaring med skytevåpen, hun kan faktisk ikke huske å ha sett et utenom tv-skjermen engang.

Hun svarer kjapt at hun ikke kjenner noen av artistene, selv om Snorre bare spurte om hun kjente noen av de ansatte på skipet.

Grunnen til at hun reiste seg opp fra setet var fordi hun sølte litt av drinken på buksedressen. Snorre titter ned på låret hennes, og ser noen mørke flekker på det fløyelsrøde stoffet.

Han stirrer på henne, prøver å se om han kan se nervøsitet i de mørke øynene.

Da begynner hun å vri litt på seg. Han spør hvorfor hun spesifiserte at hun ikke kjente noen av artistene om bord, og ikke noen av de ansatte. Hun svarer ikke, virker bare veldig snurt, nesten bitter. Snorre velger å følge en innskytelse, og spør om Jesus noen gang har gjort henne noe. Hvis han hadde bommet på intuisjonen, så hadde hun blitt forvirret og ikke forstått hva han mente. Men uttrykket hennes er fortsatt tilknytt. Hun kjente definitivt Atle, konkluderer Snorre med.

Men hvordan?

Hun nekter å si noe mer, så Snorre velger foreløpig å gå videre med de gjenværende mistenkte.

Illustrasjon: Kaia Ødegaard – sott.no Den neste personen viser seg å være kollega til buksedressen – den pene kvinnen med den lange mørkeblå silkekjolen. Maren Kristine Hellerud.

De er på julebord med firmaet – en nyoppstartet frisørkjede. I motsetning til venninnen, har hun et mildere vesen, og virker ikke slettes ikke like mistenksom til spørsmålene hans.

Det er åpenbart at hun flørter, og Snorre merker hvordan det har sin innvirkning på ham. Men han prøver å ta seg sammen – han husker hvor lett han ble sjarmert forrige gang han var om bord på dette skipet.

Han benytter kjennskapet med å spørre hvorfor det virket som Anna Victoria kjente han som spilte Jesus. Maren Kristine himler med øynene og kan fortelle at det er ekskjæresten til kollegaen. Hun kjenner ikke til forholdet noe særlig, bare at Anna Victoria mener at hun ble sviktet og ført bak lyset. Hva det vil si, og mer enn det vet ikke Maren Kristine.

Snorre er lettet over kvinnens imøtekommende vesen, i motsetning til noen av de andre. Han spør videre om hun har erfaring med skytevåpen, men det har hun ikke. Deretter spør han hvorfor hun reiste seg opp fra setet sitt.

Hun slår en trillende latter og forklarer at en annen kollega hadde satt seg på kjolen hennes. Da måtte hun reise seg opp for å rette på kjolen for å unngå skrukker.

Det tar lang tid før hun spør hvorfor han stiller henne disse spørsmålene, og hun virker heller ikke irritert på at han ikke kan gi henne et svar. Kanskje hun allerede visste hva jeg skulle spørre om?, tenker han mistenksomt.
Han har uansett lyst til å snakke mer med denne sjarmerende kvinnen, men det må vente. Motvillig lar han Maren Kristine gå inn for å se resten av showet. Det gjenstår bare én person igjen av førstegangsavhøret.

Illustrasjon: Kaia Ødegaard – sott.no Den eldre mannen er sekstifire år, og er i likhet med de andre på julebord med jobben, et håndverkerfirma. Ove Stangerud.

Når Snorre spør om han har erfaring med skytevåpen, begynner mannen å humre. Han har tatt både jegerprøven og er en ivrig baneskytter.

Men når Snorre spør om Ove har en relasjon til han som spilte Jesus, svarer mannen: «Je har aldri trudd på Jesus, så je kan itte si at je kjennern nei.»

Snorre spør om hvorfor mannen hadde reist seg opp under showets første minutter. Da svarer mannen at han hadde prøvd å få tak i en servitør, for han var så innmari tørst. Mannen virker både jovial og hyggelig, og forklarer at det er sjelden han ser slike show.

«Du veit, det er jo arti’ å se hvor flinke dom er til å danse og synge. Dessuten er dom itte like skrullete som je fyrst tenkte heller.»

Snorre vet ikke hva han skal si til den kommentaren. Han velger å nikke kort, før han avslutter forhøret.

Han sitter igjen med ulike relevante tilknytninger til offeret og drapsmetoden.

Men er det noen som juger?

Det er åpenbart. Både Karl Håkon og Anna Victoria prøver i hvert fall å skjule noe. Er det realistisk å ha en slik reaksjon som Karl Håkon hadde hvis han faktisk hadde vunnet på casino?

Hva kan Atle ha gjort for å gjøre Anna Victoria så bitter?
Har hun hevnet seg ved å skyte ham?
Hva med de andre? Er det noe han har oversett?

Snorre huker tak i scenemanageren igjen. Det er fem minutter igjen av showet, og da alle kommer til å forlate Show Lounge, og eventuelle spor kan bli borte.

«Kan du fortelle meg litt om hvordan Atle var som person?»
Mannen klør seg på den ubarberte haken.
«Man blir fort kjent med personer når man jobber så tett, selv om jeg ikke har jobbet med han lenge. Men det er i hvert fall to ting jeg kan si. For det første tror jeg at han egentlig var homofil, selv om jeg ikke har fått det bekreftet. Jeg pleier i hvert fall å ha en relativt god gaydar i dette yrket, hvis du skjønner hva jeg mener.»

Snorre tror han forstår, så han nikker vennlig til opplysningen.

«For det andre er han en gambler, og skylder mange penger», fortsetter han.
«Gambler? Hadde han stor gjeld?»
«Jeg har hørt rykter om at han skylder en god del ja», svarer scenemanageren.
«Han heter forresten ikke Atle Trondsen. Det var noe han fant på når han begynte her, så han ikke skulle bli funnet av de som han skyldte penger til», fortsetter han.
Snorre nikker, mens ulike tanker flyr gjennom hodet.
«That's it. Mer enn det vet jeg egentlig ikke om han», avslutter mannen.

Med disse opplysningene er det mye som faller på plass. Men han innser også at han vært mest opptatt av å finne motiver til hvorfor Atle ble drept.

Han har nesten glemt å tenke på de fysiske bevisene i saken.

Og nå kjenner han at pulsen øker, for det er noe han har oversett. Noe han ikke har tenkt på før nå. Snorre takker scenemanageren for hjelpen, og skynder seg inn i Show Lounge igjen.

Han tror han vet hvem morderen er.

Vet du hvem som er morderen?

Send ditt svar til: sosialemedier@colorline.no innen 27. desember og vær med i trekningen om flotte premier!
Løsningen på julemysteriet publiseres 27. desember.