Kapteinbrødrene

Skrevet av Martine Haugland

Color Line

For Kurt og Erling B. Hansen ble guttedrømmen en realitet. Brødrene er kapteiner på hvert sitt skip – SuperSpeed 2 og Color Magic.

**Dette er Kurt B. Hansen (61):**

* Nåværende kaptein på M/S SuperSpeed 2
* Har vært ansatt i Color Line siden 1995 (tidligere Larvik Line) og har jobbet som overstyrmann og kaptein. 
* I 2005-2006 tilbrakte han to år i Finland i forbindelse med byggingen av SuperSpeedene. 
* Har blant annet tidligere jobbet ved skipene: HF Silvia Ana L, M/S Prinsesse Ragnhild og M/S Kronprins Harald.  
**Dette er Erling B.Hansen (64):**

* Nåværende kaptein på M/S Color Magic.
* Startet som dekksgutt  i 1969 på det norske skipet «M/S Belline» (senere døpt «M/S Anita som forliste i 1973.)
* Startet i Anders Jahre (Kosmos) våren 1970 på bil-bulk flåten.
* Kom til Jahre Line som 1. styrmann på M/S Prinsesse Ragnhild i 1978.
* Var med som stymann og tok Prinsesse Ragnhild 2, og Kronprins Harald 3 som nybygg ut fra verksted.
* Debuterte som kaptein på M/S «Kronprins Harald» i 1991/92.  
* Var med som kaptein og tok Color Fantasy som nybygg ut fra verksted i 2004.
* Var Kaptein på Color Magic da den kom ut som nybygg fra Finland september 2007. Seiler fremdeles som kaptein på Color Magic. 
* Har tidligere vært ansatt som kaptein på M/S Kronprins Harald, M/S Color Festival, M/S Prinsesse Ragnhild og M/S Color Fantasy. 

– For meg var det nok en guttedrøm, det å bli kaptein. Jeg vokste opp i en familie hvor alle har en tilknytning til sjøen. Lengselen etter sjø og sjømannsgenet har vært i familien i generasjoner. Så den drømmen lå nok der og ulmet fra tidlig alder, sier Kurt.

Familietradisjon. Med en oldefar som seilskutereder, en far, bestefar og onkler som alle var hvalskyttere eller kapteiner, var det kanskje ikke så rart at Erling og Kurt skulle ende opp der de gjorde.

– Sønnen min er overstyrmann på et Offshore skip (OCV), noe som selvsagt er stas. Men, rekken stopper nok der når det gjelder sjømannsgenet fra min side, sier Erling.

Tett på sjøen på Ytre Nøtterøy i Vestfold vokste Kurt og Erling opp. Regelen i familien Bertrand Hansen var at barna måtte kunne svømme før de fikk være alene i båten. Testen var å svømme rundt snekka til bestefar uten vest. Guttene bestod så tidlig som i femårsalderen og fikk deretter sin første båt, en «Mahogny jolle» på 8 fot. Moren sydde seilene.

– Vi fikk fem kroner hver da vi klarte testen. Det var mye penger for oss på den tiden, sier Kurt og ler.



Det gikk ikke lang tid før de to brukte all sin tid på å seile opp og ned Årøysundet.

– Kurt fikk ikke alltid lov til å være med i båten. Det var nok litt krig og konkurranse mellom oss på den tiden. Jeg var jo storebror og det skilte nesten tre år mellom oss, sier Erling og smiler.

– Det stemmer det, jeg fikk ikke være med. Jeg var lillebror, men vi eide båten sammen og vi bodde i den nesten hele sommeren. Jeg husker også at det var en kamp om hvem som skulle styre, responderer Kurt.

**På broen.** Før Kurt ble ansatt i Color Line seilte han mye i utlandet. - Det har blant annet lært meg mye om kulturforskjeller i hvordan vi håndterer fartøy i Norge, sammenlignet med andre land. Foto: Color Line

Tusenvis av seilinger. I tidlig tenårene startet Erling og Kurt å seile på konkurransenivå, noe de holdt på med i mange år. Konkurranseinstinktet har likevel roet seg noe med årene og at de begge endte opp som kapteiner i Color Line ser de på som en ren tilfeldighet.

– Vi har faktisk aldri jobbet på samme skip samtidig, sier Erling.

– Vi har vært veldig heldige begge to. Jeg trives alltid på jobb, fortsetter han.

– Ja, det er en veldig trivelig jobb og jeg liker spesielt godt kollegene mine om bord. I tillegg så gir turnusen meg mulighet til å dyrke hobbyer og familie når jeg kommer hjem, sier Kurt.

Erling er den kapteinen i Color Line som har lengst fartstid i rederiet. Til sammen har han seilt tusenvis av seilinger mellom Oslo-Kiel og Oslo-Hirtshals.

– Jeg treffer veldig mange hyggelige mennesker, både fra Norge og utlandet. Jeg er privilegert som får seile på så fine båter som dette. Det at vi tilbringer to døgn sammen med de samme gjestene, gjør også at vi får mulighet til å bli litt kjent med dem. I tillegg har vi utrolig mange gjengangere, derfor har jeg kjente i både Tyskland, Holland og Norge.

**Trivsel.** Erling har ikke vært sykemeldt en eneste dag fra jobb. - Jeg trives faktisk nesten bedre på jobb enn hjemme. Foto: Dag G. Nordsveen / nordsveenfoto.no

Sjokoladekaos. Ett av minnene som sitter dypt igjen er fra 1986 om bord på «Kronprins Harald 2».

– Da var det den verste stormen jeg noen gang har opplevd over Skagerrak. Bildekk var smekkfult av biler og blant annet tankvogner fra Freia som fraktet råsjokolade fra Tyskland.

– Grunnet stormen veltet flere av bilene, inkludert Freia-trailerne. Den hvite råsjokoladen fløt utover. Hele fremste del av bildekk var dekket av 10-15 cm tykk hvit sjokolade. Kort tid etterpå, da den var stivnet, kunne vi faktisk gå oppå den. I tillegg var det halvt veltede semitrailere med epler og appelsiner, så det var sjokolade, epler og appelsiner over alt, sier Erling mimrende.

– Det ble litt av et rot, men det var heldigvis bare sjokoladen og frukten det gikk ut over. Alle bilistene fikk erstatning og ingen passasjerer eller mannskap ble skadet, legger han til.

Før Kurt startet sin karriere i Color Line, seilte han i store deler av verden. Han har drevet med opplæring av mannskap, vært kaptein-inspektør og satt opp nye skipsruter i skipsverftene Ulstein og Kværner.

– Minnene er mange. Jeg har blant annet kjørt luftputebåt og stort sett seilt i hele den fjerne østen. Middelhavet, Albania, Grekenland, Kanariøyene, Canada, Kina, Japan, Singapore. Og så bodde jeg lenge i Hong Kong.

**Cruiselinjen gjennom tidene.** Med unntak av M/S «Kronprins Harald 1», har Erling jobbet på alle skipene på bildet. Foto: Martine Haugland