­­Kapteinen svarer!

Skrevet av Eli Marie Stavlund

I kapteinen svarer har Color Lines Facebook-følgere fått stille spørsmål til Claus P. Horntvedt, som er kaptein på SuperSpeed 2.

Claus ble ansatt som overstyrmann i Scandi Line (senere Color line) i 1992, og har vært kaptein i Color Line siden 1995 – altså i hele 21 år. Det var faktisk Claus som styrte skuta da medkaptein Stine Oftedal og de andre håndballjentene ble lost trygt over til Danmark for å sikre VM-gullet i fjor, men hans maritime fartstid fikk sin spede start allerede i 1972. Og et mer variert og maritimt curriculum vitae skal vi lete lenge etter.

Har du spørsmål til en eller flere av Color Lines ansatte? Spør oss gjerne på [mail](mailto:info@magasinetpax.no) eller via vår [Facebook-side.](https://www.facebook.com/magasinetpax/) Kanskje nettopp ditt spørsmål blir med i neste artikkel.  

Spørsmål og svar kommer lenger ned i artikkelen, men først – la meg få introdusere kaptein Claus P. Horntvedt:

**Havets mann.** Claus på broen, der han tilbringer mye av tiden sin om bord. Foto: Privat. 1972. Allerede som 16-åring satte Claus kursen mot det maritime, da han tok et tremånederskurs på Croftholmen sjøguttskole på Stathelle i Bamble. I november samme år tok han førstereis om bord på M/S Vigan – et bulkskip på 38 000 tonn DW eid av rederiet Halfdan Ditlev-Simonsen. Skipet seilte i løsfart rundt om hele verden, og Claus likte seg så godt at han ble i nesten et år, før han seilte videre som lettmatros og matros – for samme rederi – i det sydlige Stillehav.

1978–1979. Claus begynte på styrmannsskole i Tønsberg, etterfulgt av 15 måneder i Kongelige Norske Marine på en hurtiggående kanon/misille-båt, som patruljerte langs hele den norske kysten – fra svenskegrensen og opp mot den russiske grensen i nord.

1981. Som ansatt i rederiet Leif Höegh, reiste Claus som 2. styrmann – og senere 1. styrmann – både med bulkskip, tankskip, og stykkgodsskip, blant annet vestover fra havn til havn med rederiets «round-the-world service». I en e-post legger kapteinen til – som en ren kuriositet – at «når man alltid seiler østover, eller vestover som i dette tilfellet, seiler man hele tiden gjennom tidssoner. Da må klokken stilles en halv time eller time annenhver dag for holde tritt med dagslyset. Den biologiske klokken til sjømannen kommer da stadig i ulage.»

1987–1990. I tre år var Claus 1. styrmann og lærer om bord på seilskipet Christian Radich, som drev videregående skole for sjøfolk – med 78 elever om bord. Cirka halvparten av elevene var kvinner, og seilasene besøkte destinasjoner som Azorene, Kanariøyene, Malta og flere havner i Europa.

1990. Claus jobbet som sikkerhetsoffiser på cruiseskip i Stillehavet, etterfulgt av et år på Maritim skole for å løse ut Skippersertifikat hos sjøfartsdirektoratet.

1991–1992. Som overstyrmann i E.B. Aabys Rederi, seilte Claus i Linjefart mellom den amerikanke østkysten og Japan/Korea med papir, trelastprodukter og containere.

Utover alt dette, har Claus erfaring som taubåtskipper, losbåtfører og maritim trafikkleder i Kystverket. Og lurer du på hva Claus gjør på fritiden? Han har selvfølgelig sin egen fritidsbåt, som han ofte tar med ut på fisketurer.

Så over til denne sakens kjerne: leserne spør, kaptein Claus P. Horntvedt svarer.

Fra Mona Knudsen. Hei Kaptein Horntveit. Er du noen gang redd/usikker på å frakte så mange passasjerer om bord? Vi hører jo om så mye i 2016, og du har jo hele ansvaret for Color Lines SuperSpeed.

– Hei Mona. Nei, jeg er ikke redd for å seile med et så flott skip som SuperSpeed 2. Skipet er jo ganske nytt og jeg har et veldig godt mannskap om bord – varierende fra cirka 75–110 ansatte. De aller fleste har lang erfaring til sjøs, alle har sikkerhetskurs og vi har brannøvelser og evakueringsøvelser med redningsfarkoster på dedikerte dager gjennom hele året. Sikkerheten er godt ivaretatt.

Fra Jørn Magnus Lund. Har SuperSpeed 2 noen gang fraktet 764 biler (maks kapasitet) på en tur?

– Hei Magnus. Nei, det har vi nok ikke. Vi har alltid en miks av både personbiler, lastebiler, busser, campingbiler osv, og det betyr at vi ikke kommer opp i det tallet. Vi har dog et system som regner de ulike typene kjøretøy om til personbilenheter, og på den måten kommer vi nok opp mot 764 slike enheter når skipet er fullastet.

Fra Andreas Hamre. Kan dere se havminer/båtminer fra krigens dager på radaren deres? Eller ser dere ting under vannet?

– Hei Andreas. Vi ser ikke miner o.l. fra krigens dager, men vi kan se havbunnen og dybden under oss på ekkoloddet. Vi har også elektroniske kart om bord som gjør at vi kan lese havbunnens topografi.

Fra Justin Pfahl. Hvordan føles det å kjøre når det er høye bølger (5 meter og oppover)?

– Hei Justin. Ved bølger på ca. 5 meter eller mer vil det være noe rulling om bord på skipet. Vi har aktive stabilisatorer som er festet i skipet under vannlinjen - en slags vinge på begge sider av skipet som drives av kraftige hydrauliske pumper. Systemet er meget effektivt og bedrer komforten ved dårlig vær. Før skipet kan legge til kai, blir stabilisatorene trukket inn i skroget.

Fra Patrick Mikkelsen. Hvordan er det å være kaptein på superspeed 2?

– Hei Patrick. Jeg har jobbet på sjøen i over 40 år og seilt over hele verden med ulike skip, men dette er en spennende og interessant jobb. SuperSpeed 2 er et veldig flott skip med gode tekniske og miljøvennlige systemer og er utstyrt med sidepropeller både forut og akterut, slik at skipet kan manøvreres raskt til og fra kai. Vi kan losse og laste over 1500 personbilenheter på en time. SuperSpeed 2 er det mest moderne skipet jeg har vært kaptein på, og jeg har veldig mange flinke og gode kollegaer om bord – både i taxfree, restauranter, kafeteriaen, og ikke minst i maskinrommet. Vi er om bord i to uker – vi bor og sover der – for så å ha to uker fri. Slik jobber vi hele året.

Fra Vibece Bergan Hansen. Hva er det fineste du har opplevd ombord?

– Hei Vibece. Det er jo alltid hyggelig å få positive tilbakemeldinger fra våre gjester, som når de skryter av servicen våre ansatte yter. Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

Fra tid til annen kommer det spekkhoggere (hvaler) inn i Skagerrak. Det er et spektakulært syn, og alltid en god opplevelse.

Fra Melanie Hahn. Hva og hvor spiser dere på båten?

– Hei Melanie. Om bord får mannskapet servert veldig god og sunn mat, i et rom som kalles for messe (på land heter det vel kantine). Der serveres det tre måltider per dag, og i tillegg kan mannskapet når som helst på døgnet (husk at mange jobber om natten) gå i messen og lage seg mat og drikke som salater, brød, pålegg, frukt, juice, kaffe, te osv.

Fra Per Gunnar Olsen. Pleier dere å ha åpen dag på broa?

– Hei Per Gunnar. Dessverre, det har vi ikke. Vi er i drift stort sett hele året, bortsett fra perioder når skipet ligger i tørrdokk for vedlikehold. Men gå inn på Google og søk på «SuperSpeed 1» eller «SuperSpeed 2» og «fra broen», så vil du se hvordan den ser ut.

Har du spørsmål til en eller flere av våre ansatte? Spør oss gjerne på [mail](mailto:info@magasinetpax.no) eller via vår [Facebook-side](www.facebook.com/magasinetpax). Kanskje nettopp ditt spørsmål blir med i neste artikkel.