SuperSpeed ti år: – Tiden har gått veldig fort

Skrevet av Martine Haugland

Martine Haugland

Ansatte og trofaste passasjerer deler sine beste minner fra SuperSpeed gjennom ti år.

12.mars 2008, Kristiansand. Stemningen var spent på kaia da byens splitter nye skip så dagens lys. Flere tusen mennesker møtte opp i mørket for å overvære dåpsseremonien og et spektakulært utendørs lysshow med musikalske innslag. Dagen etter gikk jomfruturen fra Kristiansand til Hirtshals med fullbooket skip.

Ti år senere, er stemningen fortsatt på topp - og skipet like populært. I sju av dem har Kaptein Even Ramvik vært kaptein.

– Mine best minner er nok utsikten, jeg har har sett en del soloppganger og solnedganger, forteller kaptein Even, mens han titter ut av de store glassvinduene på broen, retning Hirtshals.

**Kaptein Even Ramvik.** Foto: Martine Haugland

– Det har gått veldig fort. Det føles ikke så lenge siden skipet var nytt. Vi har transportert 11 millioner gjester fra Kristiansand til Hirtshals siden starten, fortsetter han.

I tillegg har SuperSpeed fraktet tre millioner biler og 4.080 000 tonn gods, sistnevnte tilsvarer nærmere 5.400 kilometer med lastebiler plassert etter hverandre. I luftlinje blir det en distanse som tilsvarer strekningen Oslo til Montreal i Canada.

Så enkelt kommer du deg til Hirtshals fra Kristiansand eller Larvik 🇩🇰

– Det har vært mange milepæler

Noen trapper ned, på maskinistenes kontrollrom styres maskineriet til skipet som i dag, 12 mars 2018 er jubilant.

– Tiden har gått utrolig fort, sier Terje Straumann - motormann siden 1985.

Maskinsjef Per Henri Riis er enig.
– Jeg føler nesten at skipet er helt nytt ennå.

Sjef har han vært i fem år og tilknytningen hans til Color Line går helt tilbake til 1992.

**På kontrollrommet.** Motormann Terje Straumann, salgs- og markedssjef Nina Moland Andersen og Maskinsjef Per Henri Riis. Foto: Martine Haugland

– Det har vært mange milepæler, blant annet installeringen av scrubbere (eksosgass-rensesystemer for hovedmotorene, journ.anm) og landstrøm er spesielt minneverdig, sier han og viser meg knappene som brukes til å aktivere den miljøvennlige ladingen av strøm på land.

Milepælen skjedde i 2014, SuperSpeed 1 ble da Color Lines tredje skip på landstrøm.

**Åpningen av landstrømanlegget.** Det nye anlegget ble blant annet inviet av daværende klima- og miljøminister Tine Sundtoft.

Hedersgjest

I løpet av årene er det mange som har fått et spesielt forhold til skipet, som trafikkerer fra Kristiansand til Hirtshals to ganger om dagen.

– Jeg reiser med denne båten omtrent annenhver måned. Vi er tre venninner som hygger oss, treffer andre folk, spiser nydelig frokost og handler litt. Betjeningen om bord er veldig vennlige, de kjenner oss og vi dem, sier Liv Bergstøl.

Kristiansanderen startet i Fred Olsen Lines i 1972 i en liten avdeling i hjembyen. Liv fikk fort mye ansvar i passasjeravdelingen hvor hun blant annet bygget opp alle de danske reisemålene som Color Line tilbyr i dag.

– Det begynte med en liten brosjyre om bussturer til Aalborg og utviklet seg til store programmer på 100 sider. Det var en stor utfordring og veldig moro, forteller Liv.

**Mimrer tilbake.** Liv Bergstøl om bord på SuperSpeed 12.mars, 2018. Foto: Martine Haugland

I 1990 ble Fred Olsen solgt til Color Line. Liv fikk beholde stillingen sin og fortsatte med å utvikle reisemålene i Danmark, Tyskland og England.

Hun husker godt første gang hun så tegningen av det som i dag er det vakreste skipet hun vet om.

– Det som gjør SuperSpeed så unik er designet. Skipet ligner på en sigar på en måte, når du ser SuperSpeed så tenker du at dette går fort.

Hun ble værende i rederiet frem til hun var 67 år. Totalt har hun tilbrakt 37 år i Fred Olsen Lines og Color Line.

– Jeg gledet meg til å komme på jobb hver dag for å møte de hyggelige kollegene mine. Jeg føler meg så heldig, sier hun.

En egen plass i sørlendingenes hjerte

Ekte Color Line-patriot er også salgs- og markedssjef, Nina Moland Andersen med fartstid i rederiet siden 1995. Siden start har SuperSpeed 1 hatt en unik posisjon på Sørlandet. I løpet av årene har Nina heiet frem regionen slik at den skal bli mer synlig på kartet nasjonalt.

– Det var et ekstremt mektig øyeblikk da vi døpte SuperSpeed. Det kom titusener på havna for å ta skipet imot som en ekte stjerne. Jeg fikk klump i magen og tårer i øynene. Det var starten på et historisk skifte, mimrer Nina.

– Skiftet har betydd mye for vår reigion. Vi føler at alle har et forhold til oss, i hvert fall veldig mange, og vi får hyggelige og gode tilbakemeldinger fra våre gjester, som blir trofaste gjengangere over flere år, sier Nina.

Les også om Ekteparet Geir og Hilde E. Jønsrud fra Kristiansand, som har som mål å reise minst én gang i måneden med SuperSpeed.

Bridgegjengen

Rundt et bord sitter en vennegjeng og spiller kort. På nøyaktig samme sted gjorde de det samme for 10 år siden.

**Spiller kort.** Rigmor Stavø, Kjetil Sinding, Britt Høyer-Jonasen og Kirsten-Marie Hübert. Foto: Martine Haugland

De husker godt jomfruturen med SuperSpeed.

– I starten føltes båten så lett og det var en del sjø, men det tok ikke mange reiser til før vi følte oss kjempefornøyde når vi var om bord, forteller Kjetil Sinding.

Siden den gang har kristiansanderne som går under navnet «bridgegjengen» møttes fast to ganger i måneden høst og vår for å spille og hygge seg om bord.

Danmark på torvet

Mens forgjenger Silvia Ana kun trafikkerte om sommeren, seiler SuperSpeed hele året, to ganger om dagen. I løpet av årene har derfor Danmark kommet nærmere, kun tre timer og femten minutter unna for å være eksakt.

– Sørlendinger har et helt spesielt forhold til oss. De kjenner Danmark veldig godt, sier salgs og markedssjef Nina Moland Andersen.

Les også om glass- og smykkekunstner Camilla Prytz, som elsker å dra på dagstur til Danmark for å hente kreativ inspirasjon.

Dette var årsaken til at Nina i 2013 bestemte seg for å gi byens befolkning en liten smak av Danmark midt på torvet i Kristiansand. I samarbeid med restauranter og kafeer, ble byen dekortert med danske flagg og dansk frokost servert til danske priser.

Suksessen «Danmark på torvet» ble arrangert på ny i 2014 og 2015 fulgt av en pause i to år på grunn av ombygging av sentrum.

<strong>Folkefest.</strong> Bildet er fra arrangementet i 2018 som ble større enn noen gang.

– Det har vært en unik reise, og jeg gleder meg til alt det spennende som ligger foran oss, legger Nina til.

**Visste du at..** 

⛴ *SuperSpeed 1* har en gudmor og at hun heter Laila Valdal?

⛴ *SuperSpeed 1* har kapasitet til å frakte 2.315 passasjerer per tur?

⛴ *225 minutter* er tiden det tar å seile mellom Kristiansand og Hirtshals?

Barnas SuperSpeed

Av de 11 millioner gjestene som har seilt med skipet siden start er to millioner av dem barn.

Miniatyrversjonen av skipet - barnas egen SuperSpeed ble også sjøsatt for 10 år siden i Kristiansand Dyrepark. Siden den gang har nesten 700 000 barn i aldersgruppen 4-10 år tatt turen med det lille Kristiansandsregistrerte skipet som har en maks kapasitet på 8 elektriske biler.

**I dyreparken.** Dette bildet er fra feiringen av 10-årsjubileumet i 2018. Foto: Håvard Anthonsen

**Barnas kaptein.** Captain Kid har vært barnas favoritt, helt siden han ble Color Lines maritime maskot i 1992. Foto: Håvard Anthonsen

10 år med SuperSpeed 1:

⚓️ 15. desember 2005: Kontraktsdato ⚓️ 7. november 2006: Byggestart ⚓️ 28. februar 2007: Kjølstrekk ⚓️ 31. juli 2007: Sjøsetting ⚓️ 11. januar 2008: Prøvetur ⚓️ 27. februar 2008: Levering ⚓️ 12. mars 2008: Dåp ⚓️ 13. mars 2008: Jomfrucruise ⚓️ 2011: Super Speed 1 ble bygget ut med en ekstra restaurant og økte kapasiteten med 450. Bygget nye mannskapslugarer ⚓️ 2014: Installasjon av landstrømanlegg i Kristiansand